تولید انواع قیرهای درجه نفوذی

امروزه کارخانجات زیادی در ایران مشغول به تولید انواع قیرهای درجه نفوذی هستند.در این مقاله می خواهیم ساز و کار آن ها را بررسی کنیم و ببینیم آن ها دقیقاً چه چیزی را و برای چه کاربردی تولید می کنند؟

معرفی قیر درجه نفوذی:

قیرهای درجه نفوذی یکی از انواع قیرها بر حسب قوام ، پایداری و میزان چسبندگی قیرهای نیمه جامد است.در تولید انواع قیرهای درجه نفوذی ، یک سری فرآیند و در نهایت آزمایشاتی جهت تعیین میزان نفوذپذیری ، روی قیر انجام می شود.بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده ، اعدادی به دست می آیند که بیانگر میزان نفوذپذیری قیر است.

تولید انواع قیر درجه نفوذی:

قیر ماده ای است که از نفت یا سنگ های معدنی مخصوص استخراج می شود.یک سری فرآیندها روی قیر خالص انجام می شود و در نهایت آزمایشاتی روی آن صورت می گیرد تا نوع و رده ی آن مشخص گردد.

به عنوان مثال با فرآیندهایی نظیر تقطیر ، حرارت و ... ناخالصی های مشخصی از قیر جداسازی می شود.قیر به دست آمده از این فرآیند ها ، خواص و ویژگی های متفاوتی دارد.

قیرهای تحت فرآیند قرار گرفته اسامی متفاوتی دارند.قیرابه ، قیر دمیده و ... از انواع این قیرها هستند.برای تولید قیر های درجه نفوذی ، در حقیقت همین فرآیندها انجام می گیرد.حال این قیرها را جهت مقایسه و رده بندی ، آزمایش می کنند.در خصوص قیرهای درجه نفوذی ، همان طور که از نامش پیداست ، آزمایشات در جهت یافتن میزان نفوذ پذیری قیر است که در ادامه ی بحث ، آن را مطرح خواهیم کرد.

-آزمون درجه نفوذ قیر:

در واحد تولید قیر نفوذی ، آزمایشی با نفوذ سوزن به داخل قیر ساخته شده ، انجام می شود.آزمایش نفوذ سوزن که برای تعیین درجه نفوذ قیر به کار می رود ، در دمای 25 الی 70 درجه سلسیوس انجام می گیرد.این آزمایش تجربی بوده و پارامترهای خاصی مثل ویسکوزیته و ... قابل اندازه گیری نیست.

در این آزمایش ، بسته به میزان نفوذ سوزن در قیر ، درجه سختی یا نرمی قیر یا به عبارت بهتر درجه نفوذی قیر تعیین می گردد.بدیهی است که هرچه قیر نرم تر باشد ، سوزن مقدار بیش تری در قیر نفوذ می کند.لذا قیر نرم ، درجه نفوذ پذیری بالاتری دارد.

در اوایل 1960 سیستم درجه بندی اصلاح  شده ای بر اساس آزمایشات گرانوی به دست آمد.این سیستم ویسکوزیته ی قیر را در دماهای مختلف اندازه گرفته و درجه کارایی PG برای هر قیر قابل اندازه گیری است که معمولا به صورت دو عدد بیان می شود.

کاربرد قیرهای درجه نفوذی:

در حالت کلی ، کاربرد عمده ی قیر در صنعت راه سازی و عایق کاری می باشد.قیرهای درجه نفوذی در راهسازی کاربرد زیادی دارند.در راهسازی ، پیش از اجرای آسفالت ، آن را قیر اندود می کنند.قیر اندود کردن این سطوح ، برای پوشش حفره ها و پیوستگی با لایه ی آسفالت نیز هست.

در حالت کلی ، اگر قیر درجه نفوذ پذیری بالایی داشته باشد ، برای مناطق با آب و هوای سرد کاربرد دارد.به این دسته ، قیر نرم گفته می شود.هم چنین چنانچه قیر از درجه نفوذ پذیری کم تری برخوردار بود ، برای مناطق با آب و هوای گرم مناسب است.به قیرهای با درجه نفوذ پذیری کم تر ، قیر سخت می گویند.

اطلاعات تماس

گروه بهبود صنعت ارائه دهنده محصولات متنوع قیری و تامین کننده تجهیزات و راه حل های جامع در حوزه تعمیر و نگهداری راه است.

آدرس: ایران، خراسان جنوبی، شهرک صنعتی بیرجند، نبش مبتکران 4
تلفن: 05632420200
فکس: 05632255130
ایمیل: info[at]bsgroup.co.ir

ماشین آلات

قیرپاش ها

چیپ سیلرها

میکروسرفیسینگ

درزگیرها

خطوط قیر