پریم کت یا اندود نفوذی

پریم کت یا اندود نفوذی ، یکی از مراحل ساخت راه می باشد.در این مقاله می خواهیم بدانیم پریم کت چیست؟پریم کت چگونه و در چه شرایطی اجرا می شود؟چه ابزاری برای اجرای پریم کت نیاز داریم؟و ...

 

پریم کت چیست؟

عملیات راه سازی در حقیقت در سه لایه انجام می شود:

1-اساس

2-زیر اساس

3-روسازی

پریم کت در اصل مرحله ی اولی و پیش از اجرای آسفالت در راه می باشد.یعنی زمانی که سطح راه شنی است ، پریم کت آن را برای اجرای آسفالت آماده سازی می کند.پریم کت با پاشیدن قیر ، سبب نفوذ آن در لا به لای شن های زمین می شود و این امر سبب می گردد تا آسفالت (که لایه ی بعدی اجرا می شود) روی سطح شنی زمین بچسبد.پریم کت برای اجرای هر گونه آسفالت اعم از آسفالت سرد ، آسفالت گرم و آسفالت سطحی کاربرد دارد.

نکات برای اجرای پریم کت

همان گونه که بیان شد ، پریم کت قرار است به عنوان لایه ای روی شن در بستر راه قرار بگیرد.قیر پریم کت در این مرحله به عوامل زیادی بستگی دارد.به عنوان مثال ریز یا درشت بودن ذرات شنی حجم و میزان قیر مصرفی در هر متر مربع را تغییر می دهد.

مناسب‌ترین درجه حرارت پخش قیرهای محلول ۱۵-۱ درجه حرارتی است که در آن کندروانی قیر بین ۱۲۰-۲۰ سانتی استکس باشد.

پریم کت یا اندود نفوذی باید در شرایط جوی مساعد انجام پذیرد.شرایط جوی مساعد برای اجرای پریم کت ، هوای آفتابی و خشک بدون مه ، باران ، گرد و غبار و وزش باد است.البته مرطوب بودن جزئی سطح راه بلامانع است و تنها زمان خشک شدن پریم کت را افزایش می دهد.

 

ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز برای اجرای پریم کت

  1. در ابتدا با کمک یک جاروی مکانیکی ، سطح راه تمیز و عاری از هر گونه مواد زائد می شود.در این مرحله ممکن است به ماشین آبپاش نیز نیاز شود.
  2. در مرحله ی بعدی به قیر پاش فشاری نیاز داریم.قیر پاش همان گونه که از نامش پیداست برای پاشیدن قیر یا قیرآبه بر روی سطح راه استفاده می گردد.این دستگاه بر روی چرخ هایی سوار است که نکته ی بسیار مهم آن این است که فشار وارده از این چرخ ها بر سطح راه باید محاسبه و کنترل شود.این فشار از 6 کیلوگرم به ازای هر سانتی متر نباید تجاوز کند.

مخزن قیرآبه باید مرتبا با نفت سفید شست و شو شود.در غیر این صورت خشک شده و می شکند.هم چنین داخل این نوع قیرپاش ، همزن و سیستم حرارتی تعبیه می شود تا قیر به صورت گردشی گرم شود.

نازل های پخش در قیرپاش باید همگی تمیز و باز باشند و هم چنین به گونه ای تنظیم شوند تا میزان خروجی یکنواخت و یکدستی داشته باشند.

  1. در مرحله بعد باید محیط را مراقبت نمود.مثلا اگر در نزدیکی محل درختی وجود دارد ، آن را پوشاند و با نصب علائم و امکانات ویژه ، محل را برای تردد ایمن ساخت.

نکته ی حائز اهمیت در اجرای پریمکت این است که تا پیش از آسفالت شدن راه ، نباید تردد از روی آن صورت بگیرد.

 

آن چه بیان شد مختصری از شرح عملیات و ابزارهای مورد نیاز جهت اجرای پریم کت در سطح راه بود.پریم کت مرحله ای بسیار مهم است و اجرای با دقت بسیار بالایی نیاز دارد.

اطلاعات تماس

گروه بهبود صنعت ارائه دهنده محصولات متنوع قیری و تامین کننده تجهیزات و راه حل های جامع در حوزه تعمیر و نگهداری راه است.

آدرس: ایران، خراسان جنوبی، شهرک صنعتی بیرجند، نبش مبتکران 4
تلفن: 05632420200
فکس: 05632255130
ایمیل: info[at]bsgroup.co.ir

ماشین آلات

قیرپاش ها

چیپ سیلرها

میکروسرفیسینگ

درزگیرها

خطوط قیر