با افزایش روز افزون قیمت قیر و مواد اولیه قیر امولسیون و بالا بودن هزینه های اجرایی آسفالت با ضخامتهای بالا ، موضوع حفاظت و مرمت از آسفالتهای اجرا شده با هزینه بسیار پایین تر، بیش از پیش مورد توجه قرارگرفته است. به دلیل بالا بودن هزینه های نگهداری روسازی به روشهای سنتی اکثرادارات قادر به تامین بودجه لازم برای نگهداری راههایشان نیستند بنابراین لازم است سازمانهای نگهدارنده راه به اجرای روشهای نگهداری باهزینه کمتر و بازدهی بیشتر روی بیاورند
یکی ازروشهای نگهداری کم هزینه که بازدهی بیشتری نسبت به سایرروشهای نگهداری دارد روشهای پیشگیرانه هستند این روشها باترمیم به موقع خرابیهای جزئی هزینه های نگهداری دراینده را تا 5برابر کاهش میدهند روشهای نگهداری پیشگیرانه انواع مختلفی دارند که ازاین بین چیپ سیل یکی ازموثرترین این روشهاست اگرچیپ سیل با مصالح و تجهیزات مناسب و درشرایط جوی مناسب انجام پذیرد تاثیر زیادی درافزایش عمر روسازی میگذارد.
چیپ سیل لایه ای آسفالتی است که با پاشش (همزمان یا جداگانه)یک لایه قیرتند شکن (CRS )و مصالح)لایه سنگ دانه ای به ابعاد 6 تا 12 میلی متر ) ایجاد می شود و می تواند به عنوان لایه آسفالتی، لایه حفاظتی و بهسازی رویه آسفالت های قدیمی کاربرد دارد بسته به نوع خرابی و ترافیک عبوری،ممکن است این عمل در چند لایه انجام شود و یا از انواع متفاوتی از سنگدانه ها و مواد قیری استفاده شود، برای مسیر هایی که ترافیک روزانه کم تر از 300 وسیله نقلیه باشد مورد بهره برداری قرار گیرد. در صورتی که بخواهیم در جاده های پرتردد استفاده کنیم، باید پس از اجرای چیپ سیل، روی آن، یک لایه آسفالت سطحی یا یک یا دو لایه اسلاری سیل یا یک یا دو لایه مایکروسرفیسینگ اجرا کنیم.
بیندر مورد استفاده برای چیپسیل معمولا از نوع امولسیون زودگیر میباشد بطور کلی قیر به کار رفته در بیندر از نوع 100-85 بوده و برای دماهای کم به کار میرود .برای آب و هوای سرد از قیرهای نرم تر با درجه نفوذ 150-120 و برای آب وهوای گرم از قیر های سفت تر با درجه نفوذ 40-50 استفاده میشود .
در اجرای چیپ سیل ها بهترین کارایی زمانی به دست میاید که سنگدانه ها هم اندازه (برای پایداری بیشتر و حداکثر تماس با تایر ،5/9 میلی متر)مکعبی شکل (محدود کردن سنگدانه های پهن ومسطح)دارای گوشه های شکسته و عاری از خاک رس و برای استفاده در بیندرهای امولسیونی ،مرطوب باشد .
مزایای چیپ سیل
در جاهایی از چیپ سیل استفاده می کنیم که بخواهیم به روسازی جاده مقاومت دهیم، جاده ای زیبا داشته باشیم، هزینه کمی در نظر داشته باشیم، ترک ها و نواقص ریز را برطرف کنیم، و عمر تازه ای به لایه های فرسوده ببخشیم.
دليل اصلي استفاده از چیپ سیل روي يك سطح آسفالتي، محافظت از روسازي در برابر اثرات مخرب جوی مانند گرماي خورشيد و رطوبت و هوا است. وقتي يك روسازي آسفالتي در معرض خورشيد، باد و آب قرار مي گيرد، شدت سخت شدن قير يا اكسيده شدن آن افزايش مي يابد. چیپ سیل يك غشاء ضد آب روي سطح راه ايجاد مي كند كه نه تنها فرآيند اكسيداسيون را كند مي كند، بلكه نفوذ پذيري سطح را نیز كاهش داده و موجب افزايش ضريب اصطكاك سطح راه يا افزايش مقاومت آن در برابر سرخوردگي مي گردد.
روش چیپ سیل،یک روش بااجرای سریع و آسان ، قابلیت ترمیم مجدد و مقرون به صرفه بودن باتوجه به افزایش قیمت قیر است و می تواند جانشین خوبی برای دیگر روش های نوین آسفالت های حفاظتی باشد.عمده ترین مزایای استفاده از روش چیپ سیل، انعطاف پذیری در زیر بارهای ترافیکی،جلوگیری از تشکیل یخ در لایه آسفالت، کاهش آلودگی صوتی ناشی از عبور ترافیک، افزایش مقاومت درانعکاس ترک به لایه های بالایی، پاکیزه نمودن محیط زیست ، کاهش ترک خوردگی در مقابل انبساط وانقباض هستند
چیپ سیلر ها ابزاری هستند جهت پاشش مصالح و قیر به صورت همزمان در سطح جاده ، دلیل استفاده از این ابزار دقت بالا و سرعت بالای اجراست.
گروه بهبود صنعت اولین طراح و سازنده چیپ سیلر در ایران می باشد. تکنولوژی مربوط به کنترل این دستگاه توسط این شرکت در سازمان ثبت مالکیت های صنعتی ثبت اختراع شده است.
ماشين چيپ سيلر جهت اجرای روکش آسفالت سطحی مخصوصا" در جاده های روستايي وکم ترافیک کاربرد دارد.
اين ماشين دارای مخزن قير امولسيون و مصالح سنگی می باشد. در حين حرکت ابتدا قير امولسيون بر روی سطح جاده پاشيده شده و سپس مصالح سنگی از مخزن مربوطه بر روی قير ريخته می شود. سپس غلطک چرخ لاستیکی با حرکت بر روی جاده باعث فشرده شدن مصالح سنگی در لایه قيری می گردد.
برای اجرای آن، شرایطی که روسازی موجود باید دارا باشد، آن است که روسازی پایدار بوده و این آسفالت روی یک اساس مناسب با مقطع عرضی قابل قبول اجرا شود. خرابی های روسازی موجود می تواند شامل مواردی از قبیل: زبر شدگی، از بین رفتگی بافت سطحی، ترک های طولی و عرضی با شدت کم و دیگر خرابی های سطحی غیر سازه ای باشد. به علاه وجود وصله کاری هایی که به صورت اصولی انجام شده باشند نیز در روسازی قابل قبول است. در سطح روسازی ممکن است، نشانه هایی از ترک های بلوکی با شدت کم تا متوسط، اکسیداسیون متوسط تا شدید و یا آب شستگی کم تا متوسط نیز دیده شود.
قبل از اجرای آسفالت سطحی باید از خشکی و تمیزی کامل سطح روسازی و تکمیل تغییرات لازم مانند؛ درزگیری و لکه گیری اطمینان حاصل گردد. در بحث محدودیت های اجرایی مربوط به فصول سال، آسفالت سطحی همان شرایط سیل کت را دارد.
در مدت زمان ساخت و عملیات اجرایی چیپ سیل بهتر است که هوا صاف و گرم باشد. به طور کلی بهتر است که درجه حرارت سطح رو سازی در حدود 10درجه سانتی گراد و بالاتر باشد .در مورد رطوبت بهتر است 50%و کمتر باشد .در حالی که وزش باد ممکن است جهت اسپری کردن امولسیون را منحرف کرده و سبب ایجاد غیر یکنواختی در سطح شود، وزش یک نسیم ارام زمان عمل اوری را سرعت می بخشد. بارش باران بلافاصله قبل،در هنگام و یا بعد از عملیات اجرایی ممکن است سبب خرابی چیپسیل شود .در نتیجه عملیات اجرایی چیپ سیل را باید از شرایط آب و هوایی ذکر شده دور نگه داشت.
پس از اجرا و قبل از عملیات غلتک زنی و تا زمانی که مواد قیری به گیرایی کامل نرسیده اند نباید به ترافیک اجازه عبور داده شود.
در صورت استفاده از چیپ سیل بايد در نظر داشت كه مصالح سنگي كه با قير به خوبي مخلوط نشده اند، در برابر عبور چرخها ممكن است دچار خرابي می شوند.
عمر خدمت دهی این آسفالت به نوع و میزان ترافیک و وضعیت هندسی راه بستگی دارد. ترافیک سنگین، حرکت های گردشی تند و توقف های سریع، عمر خدمت دهی را کاهش می دهد. از نظر هزینه قیمت واحد اجرای آسفالت سطحی؛ به نوع قیر، هزینه تهیه مصالح شکسته در منطقه، سرعت اجرا و وسعت پروژه بستگی دارد.
ضخامت آسفالت های سطحی یک لایه ای، اغلب معادل حداکثر درشتی مصالح سنگی مورد استفاده می-باشد. برای رویه های دولایه ای و یا بیشتر نیز حداکثر اندازه دانه های به کار رفته در هرلایه تقریباً برابر نصف درشت ترین دانه سنگی لایه قبلی انتخاب میشود.
نکاتی دیگر در مورد چیپ سیل
از اين روش در کشورهاي مختلف دنيا با شرايط آب وهوايي متفاوت همانند فرانسه و کانادا با شرايط آب و هواي سرد و استراليا و مناطق مرکزي و جنوبي آمريکا با شرايط آب و هوايي بسيارگرم استفاده مي شود البته شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر عملکرد چیپ سیل ها به ویژه در طول زمان اجرا دارد. بهترين شرايط، روز آفتابي، گرم و با رطوبت كم است. رطوبت و هواي سرد، زمان عمل آوری را به تاخير انداخته و اگر در اين شرايط ترافيك از آن عبور كند موجب بروز خرابي در سطح راه خواهد شد چون مصالح سنگي ای كه با قير به خوبي مخلوط نشده اند، در برابر عبور چرخها ممكن است دچار خرابي شوند. عمر خدمت دهی این آسفالت به نوع و میزان ترافیک و وضعیت هندسه ی راه بستگی دارد ترافیک سنگین، حرکتهای گردشی تند و توقف های سریع عمر خدمت دهی را کاهش میدهد. از نظر هزینه قیمت واحد اجرای آسفالت سطحی به نوع قیر، هزینه تهیه مصالح شکسته در منطقه، سرعت اجرا و وسعت پروژه بستگی دارد.
. بارندگي نيز مي تواند مشکلات زيادي ايجاد كند. اجراي چیپ سیل بهتر است در فصول گرم و غير باراني انجام شود. به علاوه نبايد چیپ سیل را در هواي مه آلود و باراني اجرا كرد
مصالح با رطوبت زياد نيز ممكن است که باعث عدم پیوستگی سطح روسازی شوند. اجراي چیپ سیل و قيمت آن عمدتاً به نوع قير، نوع مصالح و فاصله حمل آن و وسعت پروژه بستگي دارد.
از لحاظ عملكرد طول عمر خدمت دهي براي چیپ سیل، تقريبا 3 تا 5 سال پيش بيني مي شود.