fog seal فوگ سیل

فوگ سیل

امروزه نگهداری و مدیریت راهها و جاده ها یکی از مهمترین و بنیادی ترین اصول زیر بنایی کشورهاست . کاهش هزینه ها و اقدامات کاهش دهنده زمان ترمیم راهها از جمله نکاتی است که با استفاده از اسفالتهای حفاظتی تحقق می یابد یکی از انواع روشهای پیشگیرانه و اصلاحی برای نگهداری و روسازی راه ها فوگ سیل میباشد.

شرکت بهبود صنعت به عنوان تولید کننده انواع رده های قیر و همچنین تامین کننده مواد اولیه با کیفیت، مشاوره در انتخاب روش مناسب اجرای پروژه ، تامین ماشین آلات مناسب و کمک به شما در سنجش کیفیت در تمامی مراحل اجرای پروژه تا حصول نتیجه ای موفقیت آمیز ، پشتیبان شما خواهد بود .

فوگ سیل پخش قیر امولسیونی رقیق است بدون استفاده از پوشش سنگدانه ای و مصالح که به منظور احیاء سطوح آسفالتی صورت می گیرد فوگ سیل اساسا برای افزایش چسبندگی در سطح اسفالت و توانمند کردن سطوح اسفالتی خشک و اسیب دیده در اثر شرایط اب و هوایی بکار میرود همچنین موجب پرکردن درزها و ترک های ریز شده بعنوان یک عایق رطوبتی اب بند از نفوذ اب ناشی از بارندگی به لایه های زیرین جلوگیری به عمل میاورد و موجب می گردد دانه های شن در آسفالت تثبیت شده و از شن زدگی آن جلوگیری بعمل آورد بطور ساده فوگ سیل راهی است برای بهبود و مرمت ظاهر روسازی به روشی مقرون به صرفه و سریع .

اندودها نیز برای تغییر رنگ جاده استفاده می‌شوند تا‌ شانه‌های جاده را از جاده اصلی متمایز نماید ،‌ انعكاس نور در كل سطح روسازی را بهبود بخشنده روکش جاده ‌شكل ظاهری یكنواختی پیدا كند همچنین جهت تأمین حداقل مقاومت اضافی برای روسازی و نیز ‌برای ایجاد مقاومت بیشتر در روسازی برای لاستیك‌های آجدار استفاده می‌شوند.

رویه آسفالتی راه ها به مرور زمان بر اثر آفتاب و گرما و عبور ترافیک کارایی و کیفیت خود را از دست میدهند و دچار فرسایش می شوند.

بدیهی است اجرای فوگ سیل زمانی موثر است که لایه-های زیرین تخریب نشده باشد و دچار نشست نباشند و در صورت وجود نشست های جزیی قبلاً مرمت شده باشند. اجرای فوگ سیل سبب می گردد که لایه موجود راه بخوبی محافظت شده و از ادامه تخریب رویه راه جلوگیری بعمل می آورد.

 

نحوه اجرای فوگ سیل

مشاوره در انتخاب روش مناسب رامی توانید از شرکت ما دریافت کنید . معمولاً يك امولسيون كندشكن (1-CSS يا 1h-CSS )با نسبت ۵۰/۵۰ رقيق ميشود. 1-CSS ميتواند بـا اضـافه كـردن آب به امولسيون و يا اضافه كردن امولسيون به آب رقيق شود. اولین روش اغلب فوم بيشتري توليد ميكند كه به فـشار آب ونحوه پر كردن بستگي دارد. اندود آببندي بدون مصالح سنگي با بكاربردن 5/0 تا 5/6 ليتر در هر متر مربـع اجـرا مـيشـود(ميزان كاربرد اين نوع اندود به بافت روسازي، شرايط محلي و ترافيك بستگي دارد).

برای اجرای اندود قیری (فوگ-سیل) از قیرهای امولسیونی رقیق استفاده می شود. در این صورت بایستی ضمن مسدود کردن عبور ترافیک در هر باند نسبت به پاشش آن اقدام نمود. استفاده از قیرهای امولسیونی دیرشکن CSS در اجرای فوگ سیل بخصوص برای رویه های آسفالتی که ترک های ریز دارند مناسب تر است. خاصیت دیرشکنی این نوع قیر سبب می شود که قیر زمان کافی جهت نفوذ به ترک های ریز را داشته باشد و رویه آسفالتی بهتر آب بند شود. بدیهی است در این صورت برقراری عبور و مرور و ترافیک بر روی آن زمان بیشتری را طلب می کند .

درصورتیکه رویه آسفالتی راه فاقد ترک باشد می توان از قیرهای زودشکن CRS بهره برد این نوع قیر در مدت کوتاهی پس از پاشش شکسته شده و امکان برقراری عبور و مرور بر روی آن سریعتر امکان پذیر است اجرای فوگ سیل در درجه حرارت کم و یا زیاد از کیفیت آن میکاهد. بطوریکه اجرای آن دردرجه حرارتی بالاتر از 35 درجه سانتیگراد و کمتر از 10 درجه سانتیگراد توصیه نمی شود. در زمان اجرا نباید قیر امولسیون بیشتر از 80 درجه گرم شود و تنظیم نازل های قیرپاشی به منظور پاشش یکدست و یکنواخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پخش اندود آب بندی در دمای بالا دمای هوای ۳۲ درجه و بالاتر می‌تواند مشكلات ساختاری برای اندودهای آب بندی ایجاد كند و دمای روسازی می‌تواند تا ۶۵ درجه یا بالاتر باشد. در این سطح دمایی، آسفالت ویسكوزیته كمتری د‌اشته (روانی بیشتر دارد‌) و استحكام (چسبندگی) كامل خود را ندارد‌. این مسأله به ویژه درمورد قیرهای پس برگشته درست است‌. قیرهای پس برگشته حاوی حلال‌های نفتی هستند‌. این حلال‌ها روانتر هستند و در این دماها استحكام كمتری دارند‌. ممكن است بهترین انتخاب این باشد كه از پوشش امولسیون یا قیرهای طبقه بندی شده استفاده شود‌. آسفالت در این حالت به دمای بالا حساسیت كمتری نشان می‌دهد. كنترل ترافیک و تنظیم آن می‌تواند به نگهداری اندودهای آب بندی جدید در دماهای بالا كمک كند.

در صورتیکه هوا بارانی شود و یا احتمال بارش باران وجود داشته باشد، باید از اجرای فوگ سیل خودداری نمود چون قیر امولسیونی در اثر بارش باران بر روی سطح راه روان شده و کارایی لازم را ندارد، هرچند اگر رویه راه کمی مرطوب باشد اجرای فوگ سیل بلامانع است، ولی زمان گیرش آن در زمان رطوبت افزایش می یابد.

فوگ سیل را می توان در راههای پر ترافیک و کم ترافیک اجرا کرد و بر حسب نوع قیر امولسیونی از نظر زمان شکست در زمان اجرا بهتر است تا رسیدن زمان شکست امولسیون، ترافيك قطع شود، هر چند تردد وسايل نقليه ميتواند با سرعت كمتر ادامه پيدا كند تـا از سـرخوردن خودروها و يا پاشيده شدن امولسيون جلوگيري شود همچنین سبب می شود قیر امولسیون به چرخ وسایل نقلیه چسبیده و آنرا از سطح راه جدا کند بنابراین بهتر است فوگ سیل در هوای گرم انجام شود تا آب موجود در آن سریعتر تبخیر شود هر چند در هوای معتدل نیز استفاده از آن بلامانع است. اجرا در هوای سرد زمان بیشتری را در گیرایی امولسیون و تبخیر آن طلب می کند. هوای سرد یا دمای روسازی پایین زیر ۱۰ درجه تا ۱۵ درجه سانتیگراد می‌تواند بر روی خصوصیات گیرش آسفالت‌، با كم كردن چسبندگی‌ یا افزایش ویسكوزیتی آن‌، مؤثر باشد و در نتیجه می‌تواند موجب ضعیف شدن پیوند بین روسازی موجود، آسفالت و سنگ شود‌.

اجرای فوگ سیل در زمان وزش باد شدید مناسب نیست، وزش باد شدید باعث می شود پس از خروج قیر از نازل ها بخوبی روی سطح راه قرار نگرفته و از ایجاد یک لایه روسازی یكنواخت جلوگیری كند. علاوه بر این، باد شدید باعث پاشیده شدن خاک بر روی سطح اجرا فوگ سیل میشود

در زمان اجرای فوگ سیل بایستی اطمینان حاصل گردد که نازل ها و میله های انتقال قیر در ارتفاع و زاویه درستی قرار گرفته اند و قیر امولسیونی به اندازه و مقدار لازم و کافی بر روی سطح آسفالت پاشیده می شود.

میزان قیر مصرفی در فوگ سیل از 300 گرم تا 1200 گرم در متر مربع حسب کیفیت و وضعیت آسفالت توصیه می گردد.

اطلاعات تماس

گروه بهبود صنعت ارائه دهنده محصولات متنوع قیری و تامین کننده تجهیزات و راه حل های جامع در حوزه تعمیر و نگهداری راه است.

آدرس: ایران، خراسان جنوبی، شهرک صنعتی بیرجند، نبش مبتکران 4
تلفن: 05632420200
فکس: 05632255130
ایمیل: info[at]bsgroup.co.ir

ماشین آلات

قیرپاش ها

چیپ سیلرها

میکروسرفیسینگ

درزگیرها

خطوط قیر