ارزیابی پیوسته خرابی روسازی ها ناشی از فرسایش عادی یا زودرس امری ضروری است که عدم توجه به آن موجب تشدید خرابی و سرایت آن به لایه های زیرین و درنهایت از بین رفتن کامل روسازی و بدنه راه خواهد گردید. چنانچه عملیات حفاظتی به موقع انجام شود با حداقل هزینه ممکن (حدود 30 تا 40 درصد هزینه روکش فعلی) و در حداقل زمان ممکن، می توان سطح خدمت و عمر آن را افزایش و بهره برداری از روسازی را بصورت ایمن امکان پذیر نمود.
اجرای روش اسلاری سیل برای اغلب راههای شریانی و خیابان های نیازمند بهسازی که روسازی آنها منهدم نشده و یا دارای معایب اساسی مانند ترک سوسماری و مانند آن نباشد مناسب و مؤثر خواهد بود.
مخلوط دوغاب قیری یا اسلاري سیل ترکیبی از مصالح سنگی ریزدانه با دانه بندی پیوسته، قیر امولسیون(دیر شکنCSS (، آب و فیلرهای معدنی است. چنانچه از امولسیون های کاتیونی استفاده شود، اغلب می توان با افزودن پودر سیمان علاوه بر نقش پر کنندگی، پایداری و استحکام مخلوط را نیز تقویت کرد. با افزودن فیلرهای فعال، مخلوط انسجام یافته، قوام بیشتری پیدا کرده و در مقابل تغییر شکل ها مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد. گرچه برای مخلوط های اسلاری سیل نیز همانند دیگر آسفالت های حفاظتی نمی توان ارزش سازه ای قائل شد، اما افزودن فیلرهای فعالی نظیر سیمان به مخلوط باعث ایجاد انسجام بیشتر و افزایش مقاومت این مخلوط ها در مقابل تغییر شکل می شود. سنگ دانه هايي كه كاملاً به صورت كارخانه اي تهيه شوند، محصول نهايي بهتر و اندود آب بندي اسلاري بادوام تري را ارائه مي دهند بزرگترین ابعاد سنگ دانه بسته به نوع استفاده از¼ اينچ تا ⅜ اينچ تغيير مي كند
اسلاری سیل
اسلاري سیل؛ در عملیات نگهداری فرودگاهها و خیابانها شهری مورد استفاده قرار میگیردهمچنین براي درزگیري سطح روسازي های آسفالتی، ترمیم زبرشدگی سطحی با شدت کم، درزگیري تركهاي کوچک و افزایش میزان اصطکاك سطحی کاربرد دارد.اسلاري سیل مانند؛ آسفالت سطحی براي گیرایی کامل و منسجم نیاز به یک مرحله هواي گرم و خشک (قبل از قرار گرفتن در شرایط بارندگی) دارد.
اجراي اسلاري سیل در جاهایی که مشکل روسازی اکسیداسیون یا سخت شدگی بیش از حد سطح روسازي موجود است، موثر است و استفاده از این روش به منظور ایجاد تأخیر در زبرشدگی سطح راه، پرکردن تركهاي ریز و بهسازي اصطکاك سطحی پیشنهاد میشود. اسلاری سیل با دانه بندی های ریز، متوسط و درشت تهیه و بر حسب شرایط مورد استفاده قرار داد. کاربرد این مخلوط ها بیشتر روی سطوحی از راه است که دچار ترک-های غیر سازه ای شده و یا گاهی مصالح سنگی آسفالت از سطح راه کنده شده و جاده دچار خرابی عریان شدگی مصالح شده باشد.در صورتیکه روسازي موجود تركهاي گسترده داشته و تركها نیز از نوع فعال باشند (عرض تركها دارای قابلیت تغییر زیاد در طول شبانه روز و در فصول مختلف سال باشد)، عملکرد خوبی نخواهدداشت و نیز لازم است توجه شود که شیب عرضی جاده (در اثر نشست ها و برآمدگی ها) بر هم نخورده باشد، زیرا مخلوط اسلاری سیل فقط در یک ضخامت معین ثابت (بر حسب اندازه اسمی مصالح سنگی به کار رفته)، قابل پخش است.
برای دستیابی به یک سطح باکیفیت مطلوب، باید مطمئن شد که روسازی خشک و تمیز بوده و قبل از اجرای اسلاری سیل همه عملیات ترمیمی اتمام یافته باشد. در شرایط گرما و وجود تابش خورشید، پخش یک لایه نازک آب روی سطح برای کنترل شکست زودهنگام امولسیون و بهبود چسبندگی اسلاری سیل با روسازی موجود لازم است.
از لحاظ اجرا در شرایط مختلف جوی، اسلاری سیل را هنگام که دمای هوا حداقل 10 درجه سانتیگراد باشد و در طول 24 ساعت اولیه پس از اجرا نیز احتمال بروز یخبندان وجود نداشته باشد، میتوان اجرا کرد. در هنگام بارندگی یا زمانی که احتمال بارندگی قبل از گیرایی کامل امولسیون وجود داشته باشد، نباید اسلاری سیل را اجرا کرد.
قبل از آنکه به ترافیک اجازه عبور از روي سطح اجرا شده داده شود، یک دوره زمانی گیرایی و عمل آوري لازم است. بنابراین، کاربرد اسلاري سیل در جاهایی که نیاز به بازگشایی سریع راه بر روي ترافیک باشد مناسب نخواهد بود. در هواي گرم، اسلاري سیل حداقل دو ساعت براي گیرایی نیاز به زمان دارد و زمان گیرایی به دماي هواي محیط، رطوبت و نوع قیر امولسیون بستگی دارد. تنظیم مقدار فیلر معدنی، به کاهش زمان گیرایی مخلوط اسلاري سیل کمک میکند ولی ممکن است، باعث کاهش کارایی مخلوط شود. منظور از کارایی، چگونگی قابل پخش بودن مخلوط در سطح راه است . مخلوط هاي با کارایی زیاد و بیش از حد به کنار جاده زهکش میشوند و مخلوط هاي با کارایی کم به قدري سخت و خشک میشوند که قابل پخش در سطح راه نخواهند بود.
عواملی که برعملکرد اسلاري سیل مؤثرند، شامل میزان ترافیک، شرایط محیط، شرایط روسازی موجود، طرح اختلاط و کیفیت مخلوط و نحوه اجرا میشوند. باید توجه داشت که اسلاري سیل را نباید در مسیرهاي با حجم ترافیکی زیاد استفاده کرد، زیرا امکان آن وجود داردکه ضریب اصطکاك سطحی به دلیل استفاده از مصالح ریزدانه در شرایط بارندگی کاهش یابد. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که اسلاري سیل عملکرد خوبی در جاهایی که روسازي موجود بسیار ترك خورده باشد، نخواهد داشت و فقط در صورت وجود روسازي پایدار با ترك هاي با شدت کم میتوان از آن استفاده کرد.
معمولاً عمر خدمت دهی اسلاري سیل بین سه تا پنج سال است.
آسفالت حفاظتی میکرو سرفیسینگ( Micro Surfacing)
با توجه به این که مسئله مرمت ،بهسازی و حفظ راههای موجود، در کشورهای درحال توسعه از اهميت بالایی برخوردار میباشد، تحقيق درباره روشهای نوین ترميم و نگهداری ضروری به نظر میرسد. از ميان روشهای گوناگون بهسازی، ميکروسرفيسينگ دارای استعداد فراوانی برای تحقق این مسئله میباشد.
كليه روسازي ها پس از آنكه براي مدت معيني زيرعبور وسايل نقليه قرار گرفتند دچار خرابي هايي مي شوند. شدت و وسعت اين خرابي ها بستگي به مشخصات مصالح و ضخامت لايه هاي روسازي، حجم ترافيك، شرايط جوي و توپوگرافي منطقه اي دارد، كه راه از آن عبور مي كند از انواع روشهاي نگهداري مي توان به نگهداري پيش گيرانه(PM) و اصلاحي (CM)اشاره كرد. آسفالت حفاظتی میکرو سرفیسینگ یکی از انواع آسفالت های حفاظتی بوده که در رده روش های ترمیم و نگهداری فراگیر پیشگیرانه جای می گیرد .
مخلوط هاي ميكروسرفيسينگ از مصالح سنگي صد در صد شكسته با دانه بندي مشخص وكيفيت بالا، قير امولسيون(دیر شکن CSSو آنی شکنCQS) اصلاح شده با افزودني هاي پليمري کنترل کننده، فيلرهاي معدني(غالبا سیمان)، آب ساخته مي شوند. اين نوع مخلوط ها از نوع مخلوط هاي سرد مي باشند كه بايد با ماشين آلات مخصوصي مخلوط و پخش شوند. گروه بهبود صنعت اقدام به تامین ماشین الات بروز در حوزه حفاظت و بهسازی راه نموده است دستگاه میکرو سرفیسینگ با تکنولوژی هوشمند و کیفیتی بالا وبدون نیاز به موتور کمکی طراحی شده است و در پروژه های مختلف میکروسورفیسینگ و اسلاری سیل برای روکش و ترمیم راه و همچنین در پروژه های آب بندی نیز کاربرد زیادی دارد.
نحوه اجرا میکروسورفیسینگ و اسلاری سیل
در اين دستگاه مصالح در يك همزن مخلوط شده ، سپس مخلوط حاصل با استفاده از جعبه پخش بر روي سطح راه پخش مي شود. پايداري مخلوط پخش شده به اندازه اي بايد باشد كه بتوان مخلوط را بر روي سطح راه به طور يكنواخت پخش نموده و درعين حال بين مخلوط و سطح راه چسبندگي لازم به وجود آيد. امولسيون درون مخلوط با برخورد به سطح راه مي شكنند و به ذرات همگن يا ناهمگن تقسيم مي شوند. اين ذرات سپس مجددا باهم آميخته شده و فيلم هايي را در اطراف مصالح سنگي تشكيل مي دهند. اين فيلم ها باعث مي شوند مخلوط هاي ميكروسرفيسينگ چسبندگي داخلي لازم را كسب نمايند. سپس آب موجود در مخلوط تبخير (مخلوط عمل آوري شده)و تبديل به يك مخلوط سخت مي شود كه به سطح راه چسبيده است. بايد توجه داشت لايه ميكروسرفيسينگ ظرفيت سازه اي راه را افزايش نمي دهد بلكه اين لايه خدمت دهي روسازي راه (عمر سرويس دهي) را ارتقاء داده و عمر بهره برداري آن را افزايش مي دهد.
این دستگاه تا کنون در بیش از 21 استان چین و در کشورهای مختلف (برزیل‚ عراق‚ ایران ‚رومانی ‚سریلانکا ‚مالی ‚لائوس) بکارگیری شده است و با عملکرد خوبی که داشته رضایت کاربران را جلب نموده است.
تست های فراوان این ماشین در طول سال ها سبب شده که این ماشین به یک محصول با کیفیت بالا و بدون نقص برای اجرای پروژه های اسلاری سیل و میکروسورفیسینگ تبدیل شود.
کاربری آسان در کنار طراحی زیبا دستگاه و همچنین قطعات با کیفیت آن باعث شده است تا این مدل به یک دستگاه ایده آل میکروسورفیسینگ تبدیل شود.
مزیت اصلی مخلوط میکروسرفیسینگ نسبت به دیگرمخلوطهای درمانی روسازی این است که قیر امولسیون اصلاح شده با پلیمر موجب تسریع شیمیایی تبخیر رطوبت مخلوط میشود و باعث میشود که گیرش مخلوط در اغلب موارد در کمتر از یک ساعت و بدون نیاز به غلتک حاصل شود . ازدیگر مزایای این روش می توان به راندمان بالای پخش، حداقل انسداد ترافیکی(مناسب برای جاده های با ترافیک سریع وزیاد) و تامین سطحی هموار، آببند و با مشخصات اصطکاکی قابل قبول(مناسب برای روکش باند پرواز ) اشاره نمود از وجه تمایز این نوع روکش آسفالت حفاظتی با دیگر طرح ها میتوان به سرعت بالای اجرای پروژه و صرفه اقتصادی اشاره کرد و با توجه به استفاده از قیر امولسیون در اجرای این نوع پوشش و همخوانی آن با محیط زیست، از آلودگی های زیست محیطی به دلیل اختالط سرد و مصرف کم مصالح نسبت به سایر مخلوطهای آسفالتی جلوگیری به عمل می آید. مهمترين دليل استفاده از ميكروسرفيسينگ پر كردن شيارهاي جاي چرخها، گود افتادگي هاي و ناهمواريهاي عرضي و طولي ،پر كردن درزها و تركهاي كم عمق و سطحي، اصلاح عريان شدگيها مي باشد. كاربردهاي ديگري نيز وجود دارد از جمله زيبايي بيشتر جاده، رفع اكسيد شدن قير سطحي آسفالت، رفع قير زدگي سطحي، پر كردن چاله هاي كم عمق و به طور كلي افزايش سطح سرويس دهي جاده و جلوگيري از خرابي هاي بيشتر مورد استفاده قرار مي گيردودر صورت طراحي و اجراي صحيح عملكردي شبيه به يك روكش نازک آسفالت پليمري خواهد داشت.
مقدار قير خالص باقيمانده در آزمايش تقطير قير امولسيون با اين دانه بندي بين5/5-5/9 درصد وزن مصالح خشك سنگي و ميزان پخش مخلوط بين3/16-1/8 كيلوگرم در مترمربع است. ميكروسرفيسينگ با اين دانه بندي همچنين مي تواند به عنوان قشر اول يا دوم در يك سيستم چند لايه اي مورد استفاده قرار گيردو نیز در روسازیهای ترکیبی هم با روسازیهای بتنی قابل اجراست عمر متوسط میکروسرفیسینگ بین 5تا 7سال است.